Scientific dissemination

English education / Didactique de l’anglais

 

Publications

(In preparation / En préparation)

Professional identity in higher education: A conceptual perspective on ESP and ASP [notes de recherche]

ESP and professional identity: Quantitative analysis of graduate students at a French university [article de recherche]

English for Specific Purposes and professional identity: Qualitative insights from a French university alumni transitioning to the workforce [article de recherche]

(Published / Publiées)

Bouyé, M., Colin, C., Kloppmann-Lambert, C., & Paek, L. (2024c). Retour d’expérience sur l’enseignement de l’anglais dans les formations en sciences fondamentales et ingénierie à l’ENS Paris-Saclay. Les Langues Modernes — Enseigner les langues dans les formations professionnalisantes, 4.    

Bouyé, M., Kloppmann-Lambert, C., Paek, L., & Saber, A. (2024b). A needs analysis of English for mathematics in French higher education. ASp – La revue du GERAS, 86, 83-106. https://doi.org/10.4000/12ry2 

Hamilton, C. & Paek, L. (2020). From blended to e-learning: Evaluating our teaching strategies/De l’enseignement hybride à l’enseignement à distance : l’évaluation de nos stratégies pédagogiques. ASp – La revue du GERAS,78, 47-64. doi: https://doi.org/10.4000/asp.6611 

Conference presentations / Communications en conférence

Paek, L. (2025, 5 juin). English for specific purposes in professional identity development: Preliminary insights from ENS Paris-Saclay alumni transitioning between academic and professional life [Présentation en conférence]. Atelier Anglais de spécialité – GERAS, Congrès de la SAES 2025 « Transitions », Université Toulouse Jean Jaurès, France. 

Paek, L. (2025, 21 mars). Reflexive perspectives of graduate students on English for specific purposes and professional identity development: Preliminary findings from ENS Paris-Saclay [Présentation en conférence]. Colloque du GERAS « Les récits en anglais de spécialité : passé, présent et futur », Université Lumière Lyon 2, France. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.27692.78726 

Bouyé, M., & Paek, L. (2025, 20 mars). Reflections on needs analysis in English for mathematics and lessons learned [Présentation en groupe de travail L-ASP]. Colloque du GERAS « Les récits en anglais de spécialité : passé, présent et futur », Université Lumière Lyon 2, France. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.35242.53444 

Bouyé, M., Kloppmann-Lambert, C., & Paek, L. (2024a, 22 mars). Mapping real language use in English for Mathematics: A needs-analysis approach to refining a standardized test [Présentation en conférence]. GERAS 2024: Language Use in Specialized Contexts from an ESP Perspective, ZHAW Zurich University of Applied Sciences – School of Applied Linguistics, Switzerland.  

Bouyé, M., Kloppmann-Lambert, C., Paek, L., & Saber, A. (2023, 1 juin). Looking at English for Mathematics and Needs Analysis as a Two-Way Transmission Process [Présentation en conférence]. Transmission, Congrès de la SAES (Société des Anglicistes de l’Enseignement Supérieur), Université Rennes 2, France.  

Seminars / Séminaires

Paek, L. (2025, 5 déc / à venir). Framing the research object professional identity in ESP/LANSOD: between discourse, experience, and reflexivity. Séminaire de CELISO (Centre de linguistique en Sorbonne), Sorbonne Université, France.  

Paek, L. (2025, 3 avril). Exploring identity in ESP: teachers, students, and researchers. Séminaire de LEADS (Langues, enseignement et anglais de spécialité), École Normale Supérieur Paris-Saclay, France. doi: 10.13140/RG.2.2.22327.02729 

 

Education sciences / Sciences de l’éducation (as part of the postdoctoral fellowship at the Chair for Action-Research in Pedagogical Innovation / dans le cadre du postdoctorat à la Chaire Recherche-Action en Innovation Pédagogique)

 

Publications

Bouquet, F., Bobroff, J., & Paek, L. (2025 / à apparaître). Quand l’erreur devient un outil pédagogique en physique expérimentale. Cahiers Pédagogiques — Quelle Place pour l’Erreur ? 

Bouquet, F., Bobroff, J., Etienne, L.-A., Vardon, C., & Paek, L. (2025). Enseigner la physique dans la forêt. Questions de Pédagogies dans l’Enseignement Supérieur (QPES). 

Conference presentations / Présentations en conférence

Bouquet, F., Bobroff, J., Etienne, L.-A., Vardon, C., & Paek, L. (2025, 7 juin). Enseigner la physique dans la forêt [Présentation en conférence]. Questions de Pédagogies dans l’Enseignement Supérieur (QPES), Brest, France. 

 

Civillization / Civilisation

 

Publications

Paek, L. (2024). Exploring in-betweenness and hybridity embedded in the identity journeys of 1.5-generation Korean immigrants in Canada. Postcolonial Cultures Studies and Essays, 3, 26-45. 

Paek, L. (2023). The paradoxical reality of Canadian multiculturalism, as narrated by 1.5-generation Korean immigrants. Études Canadiennes, Review, Assessment and Perspective on Fifty Years of Canadian Multiculturalism (1971-2021), 95, 111-140. https://doi.org/10.4000/eccs.6788 

Paek, L. (2022). Community-building of 1.5-generation Korean Canadian immigrants in Toronto, Canada, within domains of  school, church, and the Internet. Leaves (revue électronique biannuelle du CLIMAS), 14, 69-78.  

Paek, L. (2019). Influences of parents on ethnic identity negotiation of Korean immigrant youths in Canada. Revue de CEACS (Central European Association for Canadian Studies), 14(1), 35-45. http://hdl.handle.net/11222.digilib/142443 

Conference presentations / Présentations en conférence

Paek, L. (2025, 7 juin). Multiculturalism revisited: The intersection of immigration and inequities in contemporary Canada [Présentationc en conférence]. Atelier Civilisations post-coloniales, Congrès de la SAES 2025 « Transitions », Université Toulouse Jean Jaurès, France.  

Paek, L. (2024, 30 mai). Exploring in-betweenness and hybridity embedded in the identity journeys of 1.5-generation Korean immigrants in Canada [Présentation en conférence]. Atelier Civilisations post-coloniales, Congrès de la SAES 2024 « Frontières & Déplacements », Université de Lorraine, France.  

Paek, L. (2022, 10-12 août). In-betweenness of 1.5 generation Korean immigrants in Toronto, Canada, and their narratives of the identity negotiation [Présentation en conférence]. ‘From Far and Wide’: Cultures, Memories and Identities in Canada, Congrès du NACS (Nordic Association for Canadian Studies), Aarhus University, Danemark.  

Paek, L. (2019, 26-27 sep). Korean youths in Toronto and their ethnic community-building within the Canadian multicultural context [Présentation en conférence]. Community in the English-Speaking World: The Concept and Its Uses in Social and Political Discourse, Congrès du CLIMAS (Cultures, Littérature et Linguistique des Mondes Anglophones), Université Bordeaux Montaigne, France.  

Paek, L. (2018, 29-30 nov). Implications of the ESL program for 1.5 generation Korean youths’ identity negotiation in the context of public schools in Toronto [Présentation en conférence]. Les Générations dans l’Art et la Culture au Canada : Approches Synchroniques et Diachroniques, Congrès Internationale de l’Université Károli Gáspár de l’Église Réformée en Hongrie et l’Université Eötvös Loránd, Hongrie.  

Paek, L. (2018, 20-22 sep). Influences of family and religion on identity negotiation of Korean immigrants in Toronto [Présentation en conférence]. Transnational Challenges to Canadian Culture, Society and the Environment, Congrès du Central European Association for Canadian Studies (CEACS), République Tchèque.  

Paek, L. (2018, 13-15 juin). Hybrid identities of Korean immigrants in Toronto, Canada, and their contribution to the construction of Canadian national identity [Présentation en conférence]. Les Migrations au Départ du et vers le Canada : Dynamiques Spatiales et Identitaires entre Continuité et Rupture, Congrès de l’AFEC (Association française de l’études canadiennes), France.  

Seminars and roundtables / Interventions aux séminaires et tables rondes

Paek, L. (2026, 5 fév / à venir). La génération 1.5 des Canadiens coréens : espaces hybrides et appartenance en contexte multiculturel. La faculté des langues aux couleurs du Canada, Université Lyon III Jean Moulin, France.

Paek, L. (2023, 24 oct). La diaspora coréenne au Canada et sa construction identitaire. Rayonnement et circulations, D2iA (Dynamiques, Interactions, et Interculturalité en Asie), Université Bordeaux Montaigne, France.  

Doctoral school presentations / Communications aux doctoriales 

Paek, L. (2022, 31 mai).The hyphenated Canadian identity: A case study of Korean immigrants in Toronto [Présentation aux doctoriales]. Doctoriales de l’AFEA (Association française d’études américaines), Université Bordeaux Montaigne, France.  

Paek, L. (2018, 16 nov). Hybrid identities of Korean Immigrants in Toronto, Canada, and their Contribution to the Construction of Canadian National Identity [Présentation aux doctoriales]. Doctoriales de l’IDA (Institut des Amériques) et du Pôle Sud-ouest, Université Toulouse – Jean Jaurès, France.